PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : پيروزي در نبرد شكست خورده


Nima93
02-10-2013, 12:01 PM
پيروزي در نبرد شكست خورده


http://www.tennis-image.com/images/99588375285149905817.jpg


وقتي كه عقب مي‌ افتيد، وحشت زده نشويد. كارهاي مختلفي هستند كه مي توانيد با انجام دادن آن ها بخت خود را تغيير دهيد.

بعد از يك شروع كند در مسابقه و عقب افتادن 1-4, 0-3 يا 2-5 چه واكنشي بايد نشان دهيد؟ قبل از هرگونه تغييري، نخست بايد چند سوال ساده را پاسخ دهيد كه اولين آن ها، “من چگونه اغلب امتيازها را از دست مي دهم؟” است. فقط دو احتمال اساسي وجود دارد: يكي اينكه خطاهاي خيلي زيادي مي دهيد، و ديگري اينكه حريفتان وينرهاي زيادي مي زند يا شما را مجبور به دادن خطا مي كند. پاسخ شما دو واكنش متفاوت را به دنبال خواهد داشت.
اگر خطاهاي زيادي مي دهيد، بايد آرام شويد و مسلما، با احتياط بيشتري بازي كنيد. ضربات را با فاصله بيشتري از تور و خطوط بزنيد. خلاقيت كمتري داشته باشيد و از ضربات كراس كورت (Cross Court) بيشتر استفاده كنيد كه ريسك كمتري دارد. ارتفاع توپ ها از سطح تور را بيشتر كنيد تا رالي هاي طولاني تري داشته باشيد. هدف شما به دست آوردن ريتم طبيعي، حس و كم كردن خطاهاست. لازم است افكار منفي را از خود دور كنيد تا بازيتان بيش از اين رو به زوال نرود. مي خواهيد كه هرچه زودتر شرايط را پايدار كنيد و لزوما از باقي ست براي بهتر بازي كردن خود استفاده كنيد. نگه داشتن بيشتر توپ در جريان بازي همچنين رقيب شما را آزمايش مي كند. پس از آن مي فهميد كه چه سطحي از ضربات نياز است در حاليكه قانون عمومي اين است: از كمترين سطح خطر براي اجراي موثر برنامه بازيتان استفاده كنيد.
اگر حريف شما را تحت فشار قرار داده و وينر (Winner) مي زند يا باعث خطا دادن (Unforced Error) شما مي شود، بايد به فكر بالا بردن سطح بازي خود و هجومي تر شدن باشيد تا بيش از اين ”هدف دائمي” نباشيد. حركت دادن حريفان در زمين باعث مي شود زمان كمتري براي آماده شدن داشته باشند و احتمال به خطا رفتن ضربات هجومي آن ها بيشتر مي شود. اين موضوع قطعا با فرض اينكه شما توانايي انجام اين كار بدون افزايش بيش از حد تعداد خطاهاي خود را داريد در نظر گرفته مي شود. شما فقط تا حد مشخصي مي توانيد قدرت خود را بالا ببريد بدون اينكه افزايش چشم گيري در تعداد خطاها تجربه كنيد و هرگز نبايد سعي كنيد فراتر ازين سطح بازي كنيد. اگر اينگونه باشيد، ممكن است چند ضربه عالي بزنيد اما هيچ شانسي براي پيروزي نخواهيد داشت.
اگر نمي توانيد با قدرت ضرباتش مقابله كنيد، به راه هاي ديگري براي دشوار كردن زدن ضربات براي حريف نيازمنديد. يكي از آن ها فرستادن ضربات بلند و چرخشي است، چون اكثر بازيكنان با خلق نيروي كنترل شده بر روي توپ هاي بلند تا ارتفاع شانه يا بيشتر مشكل دارند. ديگري، تلاش براي بيشتر كردن عمق ضربات خود است. سومين روش استفاده از اسلايس هاي كم ارتفاع است. اگر خونسرد بمانيد و روش هاي مختلف را امتحان كنيد، معمولا چيزي را پيدا مي كنيد كه حريف با آن مشكل دارد.
اگر هيچ كدام از اين اعمال جواب نداد، ولي تمركز خود را حفظ كرديد و بدون افزايش خطاها به بازي ادامه داديد، هنوز يك چيز ديگر مي تواند به نفع شما كار كند و آن احتمال خسته شدن حريف در پايان ست است. همه ما تجربه ناخوشايند يك شروع خوب و برپا كردن برتري مناسب و مضطرب شدن در پايان، از دست دادن ضربات و بازگشت حريف تا مرحله شكست دادن را داشته ايم. پس هنگامي كه شما عقب هستيد، فراموش نكنيد كه حريفان همين مشكلات شما در اينگونه موقعيت ها را دارند. هدف شما در آن لحظه بازگشت دادن ضربات و به كارگيري فشار ثابت است تا حريفان مجبور به ارائه بازي بهتر براي پيروزي شوند. ممكن است مشخص شود كه آن ها نمي توانند.


توسط دكتر آلن فاكس (Allen Fox)، روانشناس، مربي، راه يافته به يك چهارم نهايي گرند اسلم ويمبلدون
و نويسنده كتاب Tennis: Winning the Mental Match
منتشر شده در نسخه ژانويه – فوريه 2012 مجله تنيس (Tennis Magazine)

ترجمه از Nima93 با همكاري مهدي (M∂hdi)
تهیه شده در انجمن تنیس تاکرز
منبع: Tennis.com

شما می توانید نسخه PDF این مقاله از طریق فایل پیوست شده دانلود کنید.