PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مطلوبترين محل ضربه در صفحه راکت ( Sweetspot )


mehran_rafa
07-13-2011, 06:11 PM
گاهی پيش می آيد که از شدت ضربه خودتان تعجب کنيد که با تلاش کم ، نتيجه بسيار بالائي گرفته ، آنگاه به منطقه حساس راکت زده ايد ! بازيکن حد متوسط فقط گاهی می تواند از اين منطقه حساس راکت اش استفاده کند . منا سبترين سطح ضربه در صفحه راکت جائی است که بعد از زدن توپ احساس خوبی بشما دست می دهد .
مطلوبترين محل ضربه در صفحه راکت يک نقطه نيست بلکه محدوده ايست با آن ضربات قوی و قابل پيش بينی زده می شود. شکل واندازه آن در راکت های مختلف فرق می کند. صفحه راکت رامثل يک سيبل هدف گيری تصور کنيد ، زدن در وسط خال از همه سخت تر است اما بيشترين رضايت را فراهم می کند .
http://www.mytennis4u.com/edu/sweetspot/sweet1.jpg مطلوبترين محل ضربه شامل دو نقطه دقيق و مشخص است . نقطه ايکه زدن توپ در آن راحت ترين است ونقطه ايکه بيشترين نيرو را توليد می کند . اين نقطه باهم فاصله دارند وبهترين محل ضربه در صفحه راکت جائی است که در تماس با توپ در عين راحت بودن ، قدرت زياد می دهد . در ضربه ، نيروی ناگهانی (shok) در يک نقطه خاص توليد می شود ،، نزديک وسط آن ،،اين نيرو به دست منتقل نمی شود و هر چه تماس دورتر از اين نقطه باشد نيروی بيشتری به دست باز می گردد. در راکت ثابت ، قويترين نقطه صفحه راکت توپ را با 65درصد انرژی اش باز می گرداند ، هر چه از اين نقطه دور شويم توپ با انرژی کمتری باز می گردد .حا شيه منطقه حساس ، توپ را با انرژی 35درصد باز می گرداند . کمتر از آن ضربه غير موثر محسوب می شود .

http://www.mytennis4u.com/edu/sweetspot/sweet2.jpg

چهار شيوه تقويت مطلوبترين محل ضربه در صفحه راکت :
1- راکت ، با صفحه بزرگتر بگيريد چون منطقه حساسش بزرگتر از راکت عادی است.
2- راکت ، با صفحه پهن تر بگيريد چون منطقه حساسش پهن تر می شود.
3- کمی نوار سربی اضافه کنيد چون وزن بيشتر يعنی قدرت بيشتر ، در دو نقطه ساعت 3 و 9 ثبات بيشتر می شود و در دو نقطه 2 و 10 حساسيت راکت بالاتر می رود.
4- فشار زه راکت را کم کنيد چون بازی زه ها بيشتر و نقطه حساس بزرگتر می شود .شکل واندازه دقيق منطقه حساس راکت، نسبت صفحه به تنش (کشيدگی) زه ها تفاوت می کند . ولی درون آن 3 نقطه خاص قرار دارند.
1- مرکز راکت يا زه ( COP )
2- نقطه ايکه بيشترين قدرت را به توپ منتقل می کند. ( کمی پايين تر از مرکز ( MaxCOR ))
3- نقطه ايکه کمترين انرژی را به دست منتقل می کند. ( کمی بالاتر از مرکز ( Node ))
http://www.mytennis4u.com/edu/sweetspot/sweet3.jpg