نمایش پست تنها
قدیمی 07-02-2011, 09:49 PM   #697
Saeid
Senior Member
 
آواتار Saeid
 
تاریخ عضویت: Jul 2009
پستها: 253
سپاس: 1,698
در 252 پست 2,105 بار سپاسگزاری شده
پیش فرض

ویمبلدون: کویتووا شگفتی آفرید و قهرمان شد


بزرگ‌ترین شگفتی ویمبلدون امسال در فینال زنان اتفاق افتاد و بازیکنی نسبتا گمنام که در طول تنیس حرفه‌ای خود تنها در ۴ تورنمنت پیروز شده است، قهرمان جدید ویمبلدون شد. پترا کویتووا بازیکن ۲۱ ساله از جمهوری چک در فینال امروز ماریا شاراپووا از روسیه و قهرمان ویمبلدون در سال ۲۰۰۴ را شکست داد که یکی از بخت‌های اصلی قهرمانی به شمار می‌رفت.

اما شگفتی بزرگ‌تر نحوه پیروزی کویتووا بود که در یک بازی کاملا یک طرفه حریف نامدار خود را در دو ست پیاپی شکست داد. شاراپووا که در تمام مسابقات خود تا رسیدن به فینال حریفانش را با قدرت کامل شکست داده بود، امروز مقهور قدرت بیشتر کویتووا شد.

شاراپووا که به غیر از قهرمانی ویمبلدون دو جام گرن‌اسلم دیگر، یکی در آمریکا و یکی در استرالیا، را هم از آن خود کرده بود، به دنبال شرکت نکردن کیم کلایسترز، قهرمان بلژیکی در ویمبلدون و به سبب آسیب دیدگی و حذف زود هنگام سرینا ویلیامز، مدافع عنوان قهرمانی، امید اصلی کسب قهرمانی به شمار می‌رفت.

اما امروز نوبت کویتووا بود که نام خود را در میان قهرمانان بزرگ تنیس زنان ثبت کند. پیشرفتی که کویتووا در دو سال اخیر داشته و تنیسی که امروز در فینال ارائه داد، نوید آن را می‌دهد که جام قهرمانی ویمبلدون تنها جام گرن‌اسلمی نخواهد بود که نصیب او خواهد شد.

حالا که تکلیف قهرمانی زنان روشن شده، همه چشم‌ها به فینال مردان در روز یکشنبه دوخته شده که انتظار می‌رود یکی از فشرده‌ترین رقابت‌های فصل جاری تنیس باشد.

از نظر علاقمندان تنیس، فینالی بهتر از این امکان‌پذیر نبود. با اینکه خیلی از آنها آرزو داشتند که بار دیگر شاهد مسابقه‌ای داغ و پرهیجان بین دو رقیب قدیمی یعنی رافائل نادال و راجر فدرر باشند، اما همان ها هم اذعان دارند که مسابقه بین قدرتمندترین بازیکنان جهان بهترین فینال ممکن است.

در یک طرف این فینال رافائل نادال، بازیکن ۲۵ ساله اسپانیایی ایستاده که مدافع عنوان قهرمانی است. روز یکشنبه که نادال برای دفاع از مقام قهرمانی ویمبلدون پا بر روی چمن زمین مرکزی ویمبلدون می‌گذارد، آخرین روزی است که در صدر رده بندی جهانی ایستاد و از روز دوشنبه حریف صربش، نوواک جوکوویچ، جای او را خواهد گرفت.

نادال تا کنون ده بار قهرمان تورنمنت‌های عمده یا گرن‌اسلم شده (دو بار ویمبلدون، شش بار جام آزاد فرانسه، یک بار جام آزاد آمریکا و یک بار جام آزاد استرالیا). در عین حال او در المپیک پکن مدال طلای تنیس انفرادی مردان را گرفت و با اسپانیا قهرمان جام دیویس هم شده است.

نادال در عین حال با ۱۸ مقام قهرمانی در مسابقات ماسترز که بعد از گرن‌اسلم‌ها مهم‌ترین تورنمنت‌های جهان هستند رکورددار جهان است و مجموعا در ۴۶ تورنمنت قهرمان شده است. او دو بار به صدر جدول رده بندی جهانی صعود کرده در ۲۰۰۸ و ۲۰۱۰ که مجموعا ۱۰۳ هفته در صدر بوده است.

در مقابل جوکوویچ ۲۴ ساله دو بار قهرمان گرن‌اسلم شده که هردو بار در استرالیا بوده. او قهرمان ۹ ماسترز و مجموعا ۲۵ تورنمنت است، سال گذشته با صربستان قهرمان جام دیویس شد و دوشنبه که نفر اول جهان می‌شود، برای او اولین صدرنشینی در جدول رده بندی است.
این دو قهرمان تا به امروز ۲۷ بار با هم روبرو شده اند که ۱۶ بار آن را نادال برده است. آنها دو بار بر روی چمن مسابقه داده‌اند که نادال هر دو بار برنده بود و ۵ بار هم در گرن‌اسلم‌ها روبرو شده‌اند که هر ۵ بار را نادال برده است. آخرین باری که نادال و جوکوویچ در گرن‌اسم روبرو شدند فینال جام آزاد آمریکا در سپتامبر گذشته بود.

اما در چهارباری که این دو در سال جاری مقابل هم ایستاده‌اند، که تمامش هم در فینال مسابقات ماسترز و دوتایش در زمین خاک رس، زمین مورد علاقه و تخصص نادال بود، هر چهار بار جوکوویچ پیروز از زمین بیرون آمد.

یک عامل مهم دیگر را هم که نباید فراموش کرد قدرت، استقامت و جنگندگی نادال در مسابقات طولانی در گرن‌اسلم‌ها است که در ۵ ست انجام می‌شود. در حال حاضر او آماده‌ترین بازیکن تنیس در میان مردان است که در ۲۰ مسابقه پیاپی در ویمبلدون پیروز شده است، بازیکنی که تا آخرین لحظه شکست را قبول نمی‌کند و می‌جنگد و بارها نتایجی را که حتمی به نظر می‌رسیده به نفع خود تغییر داده است.

بنابراین اگر قدرت بدنی، استقامت، سابقه و نتیجه رویاروئی‌های مستقیم این دو در ۵ سال گذشته را در نظر بگیریم، نادال دست بالا را دارد اما اگر فقط نتایج امسال مورد نظر باشد، جوکوویچ بازیکن برتر است، بخصوص که او امسال تا قبل از این که در نیمه‌نهائی جام آزاد فرانسه از راجر فدرر شکست بخورد در ۴۳ مسابقه پی در پی پیروز شد و قهرمان هفت تورنمنت شد در حالی که نادال تنها در سه تورنمنت قهرمان شد.

اما همانطوریکه در فینال زنان دیده شد تمام محاسبات می‌تواند غلط از آب در بیاید.

BBC
Saeid آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
18 کاربر زیر از شما کاربر گرامی Saeid به خاطر این پست سپاسگزاری کرده اند: