PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ویمبلدون ۲۰۱۴: قهرمانی جوکوویچ با شکست فدرر و صعود به صدر جدول رنکینگ جهانی


PowerVu
07-07-2014, 06:53 AM
ویمبلدون ۲۰۱۴: قهرمانی جوکوویچ با شکست فدرر و صعود به صدر جدول رنکینگ جهانی


[/URL]http://www.tennis-image.com/images/07876355898236270830.jpg (http://www.tennis-image.com/)

جوکوویچ برای دومین بار قهرمان ویمبلدون شد


نواک جوکوویچ قهرمان صرب با پیروزی در گرند اسلم ویمبلدون که قدیمی ترین رقابت در این رشته است که از سال 1877 برگزار می‌شود، به صدر رده بندی جهانی رفت و مرد اول تنیس جهان شد. او در فینال راجر فدرر سوئیسی افتخارآفرین ترین بازیکن مرد جهان و قهرمان هفت دوره تنیس ویمبلدون را در یک رویارویی پرهیجان با کیفیت فوق العاده در پنج ست با نتیجه 3 بر 2 (6-7, 6-4, 7-6, 5-7, 6-4) شکست داد.

جوکوویچ بخت شماره یک قهرمانی این رقابت ها در دیدار پایانی موفق شد پس از سه ساعت و پنجاه و شش دقیقه مسابقه، راجر فدرر از سوییس بخت شماره چهار قهرمانی را شکست دهد. فدرر که می خواست با هشتمین پیروزی در نهمین فینال خود رکورد جدیدی در ویمبلدون برپا کند، دست کم باید یک سال دیگر صبر کند اما با رسیدن به فینال یک پله در رده بندی جهانی بالا رفت و در ردیف سوم ایستاد.

جوکوویچ با این پیروزی تعداد جام های گرانداسلم خود را به هفت جام رساند و صدرنشینی رده بندی جهانی را که ۹ ماه پیش تسلیم رافائل نادال اسپانیایی کرده بود از او پس گرفت. جوکوویچ در سال ۲۰۱۱ هم پس از پیروزی در ویمبلدون برای اولین بار صدرنشینی رده بندی جهانی را از نادال تحویل گرفت. جوکوویچ از سپتامبر 2013 تاکنون نتوانسته بود در رده نخست رنکینگ جهانی قرار گیرد.

پس از قهرمانی جوکوویج 27 ساله در رقابت های آزاد استرالیا در سال 2013 ، این اولین قهرمانی وی در این سطح از رقابت هاست. وی پیش از این فینال، در شش فینال اخیر خود در رقابت های گرند اسلم، در پنج دیدار شکست خورده بود. جوکوویچ که در سال 2011 نیز قهرمان رقابت های تنیس گرند اسلم ویمبلدون شده بود، سال گذشته در دیدار پایانی رقابت های ویمبلدون مقابل اندی ماری اسکاتلندی مغلوب شد.

در تاریخ رقابت های تنیس ویمبلدون ویلیام رنشاو از انگلیس ، پیت سمپراس از آمریکا و راجر فدرر از سوییس هر سه با هفت قهرمانی رکورد دار مشترک هستند. در این دوره از رقابت ها به تنیسورهای قهرمان در هر دو بخش زنان و مردان و انفرادی و دوبل 2000 امتیاز در رده بندی جهانی تعلق گرفت. همچنین به فینالیست ها در بخش مردان 1200 و در بخش زنان 1300 امتیاز داده شد. به این ترتیب جوکوویچ جایزه یک میلیون و 760 هزار پوندی این مسابقات را از آن خود کرد.

فینال امسال جدا از آن که مصاف دو قهرمان بزرگ تنیس بود مبارزه دو قهرمان پیشین ویمبلدون هم بود که به عنوان مربیان این دو در کنار زمین بودند.

بوریس بکر قهرمان آلمانی، مربی جوکوویچ و استفان ادبرگ از سوئد مربی فدرر بین سال های ۱۹۸۸ و ۱۹۹۰ سه بار در فینال با هم روبرو شدند.

ادبرگ در آن فینال ها دو بار بکر را شکست داد اما حالا با احتساب نتیجه فینال امسال دو بر دو مساوی هستند.


قهرمانان آینده

http://www.tennis-image.com/images/93623184040594789744.jpg (http://www.tennis-image.com/images/93623184040594789744.jpg)

کویتووا در ۲۱ سالگی اولین جام ویمبلدون خود را به دست آورده بود



ویمبلدون امسال با همه پیچ و خم ها و بالا و پائین هایش، با حذف مدعیانی چون سرینا ویلیامز، ماریا شاراپووا، رافائل نادال و مدافع عنوان قهرمانی اندی ماری قبل از مراحل نهایی، چهره های جدیدی در رده های بالایی تنیس جهان به همگان شناساند که از این نظر ویمبلدونی به یاد ماندنی خواهد ماند.

این بازیکنان با این که تا قبل از ویمبلدون هم بازیکنان شناخته شده و از نظر رده بندی جهانی در مکان آبرومندی بودند با درخششی که در این تورنمنت داشتند این احتمال را بیشتر کردند که در آینده نزدیک جایگزین بزرگان فعلی شوند.

در میان زنان یوژنی بوشار بازیکن بیست ساله کانادایی درخشان ترین چهره بود. او با اینکه در فینال ظاهرا به سادگی مغلوب پترا کویتووا شد اما نحوه ای که به فینال رسید، روحیه قوی، اعتماد به نفس و سرعت پیشرفتش در جهان تنیس نوید این را می دهد که به زودی نامش در میان برندگان گرانداسلم ثبت شود.


[URL="http://www.tennis-image.com/images/35258511087292096745.jpg"]http://www.tennis-image.com/images/35258511087292096745.jpg (http://www.tennis-image.com/)



بوشار که سال ۲۰۱۲ در قسمت نوجوانان ویمبلدون قهرمان شد از سال گذشته وارد تور بزرگسالان شد و امسال قبل از رسیدن به فینال ویمبلدون در استرالیا و فرانسه به نیمه نهایی رسید و در این مدت کوتاه تا ردیف هفتم رده بندی جهانی بالا آمده است. در عین حال او اولین کانادایی است که در یک گرانداسلم به فینال رسیده است.

پترا کویتووا قهرمان امسال ویمبلدون برای بار دوم هم دیگر چهره ای است که آینده درخشانی برایش پیش بینی می شود. او که اهل جمهوری چک است اکنون ۲۴ سال دارد اما در ۲۱ سالگی اولین جام ویمبلدون خود را به دست آورد. قدرت فیزیکی و روحی کویتووا به حدی است که اگر آسیب بدنی جدی ای نبیند گرانداسلم های بیشتری در انتظارش خواهند بود.

در میان مردان گریگور دیمتروف بازیکن ۲۳ ساله بلغار و میلوش رائونیچ بازیکن ۲۴ ساله کانادایی که هر دو به نیمه نهایی رسیدند بازیکنانی هستند که آینده تنیس مردان را در دست دارند.

آنها به ترتیب در نیمه نهایی مغلوب تجربه بیشتر جوکوویچ و فدرر قهرمانان بزرگ تنیس امروز شدند اما صعود آنان و بازیکنانی چون نیک کیریوس جوان استرالیایی که رافائل نادال را شکست داد و دیگر جوانانی که هنوز ناشناخته مانده اند به صدر تنیس مردان اجتناب ناپذیر است.



بـی.بـی.سـی پـارسی