PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : راجر فدرر چه فرقی با فصل پیش کرده است؟


rezaomo
03-05-2014, 12:10 PM
با گذشت از دوماه از شروع سال جدید میلادی شاید بیشترین نگاه‌ها بعد از قهرمانی استانیسلاس واورینکا در اوپن استرالیا امسال به راجر فدرر معطوف است. بعد از بازی ضععیف فدرر در فینال بریسبین مقابل لیتون هیوئیت پیش‌بینی سالی به مانند 2013 برای او محتمل بود، اما در حقیقت او متفاوت‌تر از فصل پیش شده است.



او با به خدمت گرفتن استفان ادبرگ سلطان سرو و والی تنیس جهان و البته انگیزه زیاد او برای اعاده حیثیت سال منحوس 2013 قدم به اولین گرنداسلم سال گذاشت. فدرر با راکت جدیدش تا قبل از نیمه نهایی بسیار خوب بود. او با حذف ماری و انجام بازی‌های خوب در برابر نادال بسیار ضعیف ظاهر شد تا هموطن دوست‌داشتنی‌اش اولین گرنداسلم دوران ورزشی‌اش را ببرد.

فدرر در تنیس دبی دراین هفته بسیار عالی ظاهر شد و با شکست جوکوویچ و بردیچ اولین جام خود بعد از خرداد 92را که در هاله آلمان بدست آودره بود کسب کرد.

اما فدرر در این مدت چند ماهه چه تغییراتی در بازی‌اش داشته است؟

1) او به لطف مربی بزرگش که به صورت پاره‌وقت با راجر در تورنمنت‌ها حضور دارد، در لب تور بسیار بهتر از گذشته شده است. فدرر پیش از این هم یکی از بهترین «نت‌باز»های تور تنیس بود. اما در سال جدید در «سرویس و والی» یعنی هجوم به لب تور بعد از زدن سرویس، تاکتیکی که به نظر می‌رسید در تنیس مدرن منسوخ شده، بی‌نظیر ظاهر شده است. ضمن اینکه بالای 70 درصد امتیازهای لب تورش را با موفقیت به نفع خود به اتمام می‌رساند.

2) او در رالی‌های لب خط پیشرفت شایانی داشته است. در بازی با بردیچ بعد از شکست‌اش در ست اول با تغییر تاکتیک بازی‌اش و تغییر مداوم بازی به سمت راست و چپ، بردیچ را عاصی کرد کاری که در مرحله قبلی در ست‌های دوم و سوم بازی با جوکوویچ به خوبی انجام داده بود.

3) او به دلیل بازی سراسر تهاجمی‌اش بیشترین اشتباه اجتناب‌پذیر را هم مرتکب می‌شود. اما در مسابقات دبی بخصوص بازی با جوکوویچ توانست به لطف تمرکز بر ضربات لب خط و بک‌هندهای یک‌دستی‌اش کمترین خطاها را مرتکب شود.

4) فدرر اعتماد به نفس‌اش نسبت به قبل بهتر شده است. او در استرالیا حتی در ست اول بازی ضعیفش با نادال بسیاری از امتیازهای عقب خود را جبران کرد. نکته ای که در سال قبل بلای جان او بود در واقع بازگشت راجر به بازی با توجه به ارتقای اعتماد به نفسش قوی‌تر شده است. اما قطعاً تمرینات فوق‌العاده و فشرده پیش از فصل او در کنار شرایط خوب جسمانی‌ و برطرف کردن مشکل کمرش هم موثر بوده است. او در حاشیه تورنمنت دبی گفت بر خلاف سال گذشته حالا می‌تواند به تاکتیک‌ فکر کند و نه به درد کمرش.

5) اما نکته حائز اهمیت در بازی فدرر، سرویس‌های اول اوست. فدرر هر بار که خوب سرویس نمی‌زند به دلیل سرعت پایین سرویس‌های دومش امتیازهای مهمی را از دست می‌دهد. در ست دوم بازی با بردیچ تنها 14% سرویس‌های دومش به امتیاز تبدیل شد. اما اگر درصد سرویس‌های اول‌اش بالا باشد هر بازیکنی را می‌تواند ببرد، چون راجر تصاحب امتیازهای سرویسهای اول صحیحش بی‌نظیر است.

هرچه باشد تغییرات فدرر با ادبرگ او را متفاوت تر از سال گذشته نشان داده و با توجه به روحیه خوب او در این هفته می‌تواند رقیب جدی برای بزرگان تنیس در دو مسترز پایان سال ما باشد مسترزهایی که در قاره امریکا می‌تواند در رنکینگ اقایان تغییرات زیادی ایجاد کند.

http://www.tennis3sixty.com

md6593
03-06-2014, 09:27 AM
تحلیل بسیار خوبی بود . راجر با بالارفتن سن و سالش با توجه به هوش بالایی که دارد متوجه شده که باید رالی ها را تا جایی که میتونه و براش امکان داره کوتاه تر کنه تا در مقابل حریفان جوانتر کم نیاره ، برای بر آوردن این مهم چه راه کاری بهتر از روی آوردن به سرو والی و به کار گیری مربی توانایی چون استفان ادبرگ .

m_shokri
03-08-2014, 10:35 AM
به امید عالی بودن راجر در 2014

YOSEF
03-08-2014, 12:09 PM
راجر هنوز تموم نشده درسته که سنش بالا رفته ولی تا الان مشاهده نشده که از لحاظ نفس کم بیاره هرچند تحرکش کمتر شده مسئله اصلی راجر بنظر من بعد از گرفتن گرند ویمبلی و شکستن رکورد نامبروانی در سال 2012بی انگیزه بودن او بوده مثل سال 2008 (درپنج سال قبلش 12گرند ونامبروانی متوالی و کلی تایتل رو برد)وهمینجور بعدازشانزدهمین گرند(استرالیا) 2010دچار همچنین وضعی بوده البته این چنین وضعی رو رافا ونواک ندارند چون تا الان همیشه زیر سایه رکوردهای راجر هستن (اتفاقا بیشترین باخت راجر به رافا در سالهای 2008و2011و2013هست )راجر باید در وحله اول مشکل روحیش رو(بی انگیزه بودن .تحمل استرس وفشار روحی در حین مسابقه )کاملا برطرف کنه وهمچنین مسائل تاکتیکی رو البته امسال تا الان این روند روبه رشد بوده وامیدوارم این مسیر به نقطه اوجش برسه به امید آنروز وفتح گرند وتایتل های بیشتر وبیشتر