PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : پاسپورت بیولوژیک؛ پیشنهاد فدرر برای مبارزه با دوپینگ


Meysam94
11-24-2013, 05:58 PM
پاسپورت بیولوژیک؛ پیشنهاد فدرر برای مبارزه با دوپینگ
http://www.tennis-image.com/images/57476601468009606905.jpg

راجر فدرر می‌گوید برای اینکه ثابت شود کدام ورزشکار در تنیس دوپینگ می‌کند باید برای هر نفر یک پاسپورت بیولوژیک ساخته شود

کار تنیس به جایی رسیده که اهمیت مبارزه با دوپینگ بیشتر از خود تورنمنت شده است. راجر فدرر هم از مسئولان فدراسیون جهانی خواسته کنترل بیشتری روی موضوع دوپینگ ورزشکاران داشته باشد. او پیشنهاد داده در این ورزش هم تنیس‌بازها «پاسپورت بیولوژیک» داشته باشند تا از این طریق فعل و انفعال‌های بدنی‌شان بیش از پیش مشخص باشد.

این پیشنهاد را البته چند ماه قبل استوارت میلر، مسئول برنامه‌ریزی مبارزه با دوپینگ فدراسیون بین‌المللی تنیس هم داده بود. این پاسپورت تا به حال در رشته‌های مختلف ورزشی از جمله دوچرخه‌سواری و دو و میدانی استفاده می‌شود و متدی است که داده‌های بیولوژیک ورزشکاران را جمع و مقایسه می‌کند تا در نهایت به اتفاقات غیرطبیعی بدن آنها برسد:«به نظر من به کارگیری این نوع پاسپورت خونی حیاتی است چون برخی از این مواد نیروزا در لحظه خودشان را نشان نمی‌دهند».

فدرر با بیان این درخواست گفت:«در کنار این مورد باید این آزمایش‌های مربوط به خون را هم در حین تورنمنت‌ها بگیرند و هم خارج از تورنمنت‌ها. مثلا کسی بعد از گرنداسلم‌های امسال از من تست خون نگرفت! البته من همانجا هم به مسئولان گفتم که این موضوع واقعا مایه شگفتی است».

به گزارش یورواسپرت، نکته نگران‌کننده اینکه در سال 2011 فقط 131 تست خون از ورزشکاران تنیس به عمل آمده است که این تعداد هم در حین و هم بعد از تورنمنت‌ها بوده. این در شرایطی است که سایر تست‌های ضد دوپینگ که البته نشان داده‌اند کارایی چندان زیادی ندارند بیش از 2019 بار روی ورزشکاران تنیس انجام شده است. فدرر با اشاره به این موضوع هم گفت:«برای داشتن چنین پاسپورتی نیاز به بودجه بیشتری هم هست تا همه آزمایش‌های ممکن گرفته شود. به نظرم مسئولان برگزارکننده گرنداسلم‌ها می‌توانند در تخصیص بودجه برای این پرونده کمک کنند. مطمئنا به نفع آنها هم خواهد بود که ورزش ما پاک و معتبر باشد».

البته این پیشنهاد با واکنش‌هایی که جوکوویچ، ماری و نادال داشته اند وارد فاز تازه‌ای هم شده است.

جوکوویچ در اواسط سال 2013 گفته بود که «نزدیک به شش، هفت ماه است که چنین تستی» از او نگرفته‌اند.

این در شرایطی است که رافا نادال هم که بیش از سایرین در معرض اتهام دوپینگ قرار دارد روی خوشی به این موضوع نشان نداده و از مسئولان خواسته شفاف‌سازی بیشتری صورت بگیرد.




منبع : tennis3sixty