PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سقف مسئله‌ساز کورت مرکزی تنیس گرند اسلم ویمبلدون: تکنولوژی قرن 21 و این همه وقفه؟!


PowerVu
07-06-2012, 05:30 PM
تکنولوژی قرن 21 و این همه وقفه؟!
سقف مسئله‌ساز کورت مرکزی تنیس گرند اسلم ویمبلدون


http://www.dehek.us/images/88983693781443121274.jpg (http://www.dehek.us/)


سقف زمین چمن مرکزى ویمبلدون امسال مسئله ساز شده است. یا شاید بهتر باشد بگویم استفاده بیش از حد لازم از این سقف مشکل و بگو مگو آفریده است.



سال‌ها بود که مسابقات ویمبلدون به خاطر هواى بارانى لندن دچار اخلال می‌شد، بازى‌ها عقب می‌افتاد و زمان و پول تماشاگرانى که بلیت خریده بودند، به هدر می‌رفت. در طول این سال‌ها بسیارى از بازیکنان و کارشناسان ضمن انتقاد از این وضع اصرار داشتند که تنها چاره کار گذاشتن سقف متحرک روى سر زمین مرکزى است تا هنگام باران بسته شود و بازى‌ها زیر سقف ادامه پیدا کند.

این افراد براى قوى تر کردن منطقشان مسابقات گرند اسلم تنیس آزاد استرالیا در ملبورن استرالیا را مثال می‌آوردند که زمین مرکزى اش سقف متحرک دارد و در زمان بارندگى به برگزارى به موقع مسابقات کمک می‌کند و همه هم از آن راضى هستند.


http://www.dehek.us/images/75121393918236939043.jpg (http://www.dehek.us/)



گردانندگان ویمبلدون اما در مقابل این ایده مقاومت می‌کردند و منطقشان هم این بود که گرند اسلم‌ها، تورنمنت‌هاى هواى باز هستند و نباید در فضاى بسته برگزار شوند که البته به احتمال زیاد علت مخالفت آنان هزینه سنگین نصب چنین سقفى بود.

در چند سال گذشته که درآمد ویمبلدون و فشار طرفداران سقف چند برابر شد و بارندگى هم چند بار مسابقات را به طور کامل مختل کرد، سرانجام مدیران ویمبلدون رضایت دادند و این سقف ساخته شد.

در دو سه سال گذشته هر بار که باران آمد سقف زمین مرکزى بسته می‌شد و بازى‌ها ادامه پیدا می‌کرد و با اینکه بازیکنان بطور کلى از بازى در فضاى بسته خوششان نمى آید، از اینکه مسابقاتشان بر اساس برنامه پیش می‌رود خشنود بودند.


http://www.dehek.us/images/70961366628184993564.jpg (http://www.dehek.us/)



اما امسال ویمبلدون استفاده دیگرى هم براى این سقف پیدا کرده که مسئله ساز شده است. گردانندگان مسابقات به این نتیجه رسیده‌اند که اگر سقف زمین مرکزى بسته باشد می‌توان مسابقات را تا پاسى از شب ادامه داد و دیگر کمبود نور باعث قطع مسابقات و ادامه آنها در روز بعد نمى‌شود.

آنها امسال این ابتکار خود را براى اولین بار روز پنجشنبه در پایان Set چهارم مسابقه رافائل نادال و لوکاس روسول به مرحله عمل گذاشتند. مسابقه براى بیش از چهل و پنج دقیقه قطع شد و پس از بازگشت بازیکنان به زمین نادال که Set چهارم را با قدرت برده بود و به نظر می‌آمد روى دور افتاده، Set پنجم را در مقابل بازى برتر حریف که خود را بازیافته بود باخت و در یکى از بزرگ‌ترین شگفتى‌هاى تاریخ ویمبلدون در مرحله دوم حذف شد.

از نادال پرسیدند که وقتى داور ویمبلدون به او گفت می‌خواهند سقف را ببندند چرا اعتراض نکرده؟ او گفت فکر می‌کرده که این سقف مدرن در عرض حداکثر ده دقیقه بسته خواهد شد و خبر نداشته که بستن سقف و سپس روشن کردن دستگاه تهویه و آماده شدن شرایط، 45 دقیقه طول خواهد کشید. اما او حاضر نشد که شکست خود را نتیجه این تغییرات بداند و گفت به تعویق افتادن مسابقه می‌تواند به نفع یا ضرر هر دو بازیکن تمام شود.


http://www.dehek.us/images/31925454145918294070.jpg (http://www.dehek.us/)



این جریان روز جمعه هم تکرار شد و با اینکه از ظهر به بعد حتى یک قطره باران هم نبارید سقف زمین مرکزى از ساعت یک که بازى نوواک جوکوویچ با رادک استپانک شروع شد تا نه شب که مسابقه راجر فدرر با ژولی‌ین بنه‌تو به پایان رسید بسته ماند.

جوکوویچ به خبرنگاران گفت وقتى در هواى آفتابى به زمین رفته و سقف را بسته دیده خیلى تعجب کرده و فدرر هم گفت بازى در زمین چمن در فضاى بسته یک پدیده جدید است که باید به آن عادت کرد. او اضافه کرد که شرایط زمین در زمانى که سقف بسته بکلى با زمان باز بودن آن تفاوت دارد. هر دو بازیکن بدون انتقاد مستقیم از گردانندگان تورنمنت، ناخشنودى خود از بازى در فضاى بسته زیر باد کولر را پنهان نکردند.


http://www.dehek.us/images/61537645739996076680.jpg (http://www.dehek.us/)



جالب اینجاست که همان منطقى را که ویمبلدونى‌ها به کار می‌بردند تا زمین مرکزى را مسقف نکنند اکنون مورد استفاده بازیکنان و تحلیلگرانى قرار گرفته که زمانى به برپائى آن اصرار داشتند و حالا مخالف استفاده بیش از حد از آن هستند. آنان می‌گویند که ویمبلدون تورنمنت هواى باز است و نباید زیر سقف برگزار شود مگر در زمان بارندگى.

به نظر می‌رسد که سقف متحرک زمین مرکزى ویمبلدون چه آن زمانى که وجود نداشت و چه حالا که با صرف هزینه گزافى برپا شده مسئله ساز است و بر سر نوع استفاده از آن اختلاف وجود دارد.