PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تحقق آرزوهای دختر جوان بلاروس؛ ویکتوریا آزارنکا بانوی شماره یک تنیس جهان شد


PowerVu
01-30-2012, 06:27 PM
تحقق آرزوهای دختر جوان بلاروس؛
ویکتوریا آزارنکا بانوی شماره یک تنیس جهان شد
ویکا چطور مسیر قهرمانی را پیمود؟


http://www.tennis-image.com/images/17757275335626812849.jpg


تنیس‌باز ۲۲ ساله اهل بلاروس با کسب قهرمانی در مسابقات تنیس آزاد استرالیا، بانوی شماره یک تنیس جهان شد. او با فتح نخستین گرند اسلم سال به حکومت ۱۵ ماهه کارولینه ووزنیاکی از دانمارک خاتمه داد.

بازی فینال این رقابت‌ها بین ویکتوریا آزارنکا با ماریا شاراپووا که به سر و صدا و جیغ‌های گوشخراش در حین بازی شهرت دارند برگزار شد. ست نخست با نتیجه ۶ بر ۳ به سود آزارنکا خاتمه پیدا کرد. در ست دوم اما رقابتی یکطرفه بر بازی حکمفرما بود و نتیجه‌ای غیر متعارف در فینال رقابت‌های گرنداسلم به جا گذاشته شد؛ آزارنکا برتری ۶-۰ را رقم زد تا صعودی مقتدرانه به صدر جدول جهانی داشته باشد.

این بازی هم برای قهرمانی در ملبورن بود و هم تصاحب رده نخست، اگر شاراپووا نیز به پیروزی می‌رسید می‌توانست جایگاه رشک انگیز شماره یک را نصیب خود کند. اما آزارنکا که هفته پیش توانسته بود عنوان قهرمانی مسابقات سیدنی را کسب کند، با این قهرمانی برای بانوان پا به سن گذاشته یا همچنان جوان اما رو به افول تنیس جهان در ادامه فصلی که تازه آغاز شده‌است، خط و نشان کشید.

سرینا ویلیامز، کیم کلایسترز، یلنا یانکوویچ، ورا زوناروئه وا، سوتلانا کوزنتسووا، فرانچسکا اسکیاوونه، آنا ایوانوویچ از جمله زنانی هستند که سابقه قرار گرفتن در رده نخست جهان را دارند. در ملبورن اما همگی تحت‌الشعاع خستگی‌ناپذیری آزارنکا قرار گرفتند.

اسکیاوونه که قهرمان فرنچ اوپن ۲۰۱۰ است، در دور دوم مغلوب هموطنش رومینا اوپراندی شد. زوناروئه‌وا شماره دو پیشین جهان هم به هموطنش اکاترینا ماکارووا باخت. ماکارووای ۲۳ ساله حتی سرینا ویلیامز را هم از گردونه بازی‌ها بیرون انداخت.

کوزنتسووا که او نیز شماره دو سابق دنیاست، مقهور برترین بانوی تنیس‌باز اهل آلمان یعنی سابینه لیسیکی شد. سامانتا استوسر قهرمان یواس اوپن پارسال هم فقط یک دور در جدول حضور داشت و در همان گام اول مقابل سورانا کرسته‌آ از رومانی شکست خورد.
در هر دور از رقابت‌های امسال، چند شگفتی رقم خورد و اوج شگفتی‌ها نیز قهرمانی آزارنکا بود.

با این حال، جابه جایی‌های مکرر و نوسانات دائمی در جدول زنان، پیش بینی‌ها درباره تداوم موفقیت‌های آزارنکا را با تردید مواجه می‌کند.
به طور مثال، دینارا سافینا که سه سال قبل در همین روزها صدرنشین جدول بود، حالا در رتبه غم انگیز ۱۲۹ قرار گرفته. از طرفی پترا که‌ویتووا از جمهوری چک با درخشش در این رقابت‌ها نشان داد که در طول فصل، رقیبی سرسخت برای آزارنکا خواهد بود.

این در حالی است که در جدول رقابت‌های مردان، ثباتی تقریباً پایدار برقرار است و در این رقابت‌ها نیز چهار نفر برتر جهان به مرحله نیمه نهایی راه یافتند.

این اولین باری بود که ویکتوریا آزارنکا به فینال یک گرند اسلم راه پیدا می‌کرد. تا پیش از این، راهیابی به نیمه‌نهایی ویمبلدون پارسال بهترین نتیجه این تنیس‌باز ۲۲ ساله بوده‌است.

او مانند شاراپووا که در هشت سالگی به آمریکا رفت، در ۱۴ سالگی از مینسک به اسکاتس دیل در آریزونا مهاجرت کرد تا ورزش تنیس را با شرایطی حرفه‌ای پیگیری کند. آزارنکا در امریکا با حمایت دوست خانوادگی شان نیکولای خابیبولین دروازه‌بان مشهور هاکی روی یخ در لیگ آمریکا، مدارج ترقی را طی کرد.

کارنامه قهرمان جدید جهان

---------------------------------

ویکتوریا آزارنکا در دور اول رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا، هدر واتسون ۱۹ ساله و سختکوش اما کم تجربه از انگلستان را با نتایج ۶-۰ و ۶-۱ پشت سر گذاشت.

در گام دوم، کیسی دلاکوآ از کشور میزبان را دقیقاً با همان نتایجی از پیش رو برداشت که دور قبل مقابل واتسون به جا گذاشته بود.
مونا بارتل با رتبه ۴۴ جهان در دور سوم مقابل آزارنکا ایستاد و او نیز در دو ست با نتایج ۶-۲ و ۶-۴ شکست خورد. ایوه‌تا بنه‌سوآ از جمهوری چک در دور چهارم با نتایج مشابه ۶-۲ مغلوب آزارنکا شد.


ویکتوریا آزارنکا

​​حریف او در مرحله یک چهارم نهایی اگنسکا رادونسکا از لهستان بود که در رده شانزدهم جهان ایستاده. رادونسکا که همسن آزارنکا است، در ست اول ۷-۶ بر آزارنکا غلبه کرد. ست دوم اما با برتری ۶-۰ و ست سوم هم ۶-۲ به سود آزارنکا تمام شد.

در مرحله نیمه‌نهایی، کیم کلایسترز بلژیکی هماورد او بود. کسی که تاکنون در چهار گرنداسلم قهرمان شده و هشت سال قبل، بانوی شماره یک بی رقیب تنیس جهان بود. در ملبورن ۲۰۱۲ هیچ کس نتوانست مانند کلایسترز ۲۸ ساله که دختر چهارساله‌ای هم دارد، آزارنکا را بیازارد.

کلایسترز ست اول را ۶-۴ به آزارنکا باخت اما در ست دوم با برتری کامل و نتیجه ۶-۱، در آستانه صعود به فینال ایستاد. اما در ست سرنوشت ساز سوم، نیروی جوانی آزارنکا بر تکنیک و تبحر خیره کننده کلایسترز چربید و ۶-۳ پیروز شد.

بازی فینال اما ساده‌تر از آن چه پیش‌بینی می‌شد به انجام رسید. شاراپووا که می‌خواست پس از سال ۲۰۰۵ باز هم در رده نخست جهان بایستد و خاطره مصدومیت‌های بازدارنده اش را به فراموشی بسپارد، در دو ست پیاپی مغلوب رقیب اهل بلاروس خود شد.