PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : جدال تماشایی و دیدنی «فـِدال» در تنیس آزاد استرالیا؛ آیا تاریخ تکرار یا وارونه می‌شود؟


PowerVu
01-24-2012, 09:58 PM
نیمه‌پایانی گرند اسلم آزاد استرالیا؛
جدال تماشایی و دیدنی «فـِدال»
آیا تاریخ تکرار یا وارونه می‌شود؟



[/URL][URL="http://i2.cdn.turner.com/si/2012/writers/bruce_jenkins/01/24/Nadal.Federer/Nadal-Federer-1.gif"]http://i2.cdn.turner.com/si/2012/writers/bruce_jenkins/01/24/Nadal.Federer/Nadal-Federer-1.gif (http://i2.cdn.turner.com/si/2012/writers/bruce_jenkins/01/24/Nadal.Federer/Nadal-Federer-1.gif)


فینال آقایان Australian Open در سال ۲۰۰۹، امسال در نیمه‌نهائی تکرار می شود، مسابقه‌ای که تمام تنیس‌دوستان جهان به دنبال آنند: رویارویی دو رقیب قدیمی رافائل نادال و راجر فدرر.

همه به خاطر دارند که در سال ۲۰۰۹ در ملبورن نادال توانست با شکست دادن فدرر برای اولین بار قهرمان Australian Open شود. و بازهم همه به خاطر دارند که در مراسم اهدای جوایز، پیروزی قهرمان اسپانیایی تحت الشعاع شکست حریف سوئیسی‌اش قرار گرفت.

فدرر که در آن زمان با ۱۳ قهرمانی گرنداسلم در یک قدمی شکستن رکورد پیت سمپراس تنیس باز آمریکایی قرار داشت در سومین رویارویی پی در پی خود در فینال یک گرنداسلم در مقابل نادال تسلیم شده بود. نادال قبل از آن با پیروزی بر فدرر در فینال های رولان گاروس و ویمبلدون او را از صدر رده بندی جهانی به زیر کشیده و خود به جای او نشسته بود.

در ملبورن، فدرر که انتظار نداشت نادال بر روی زمین سخت هم از او پیشی گرفته باشد، شاید تصور کرد با وجود نادال دیگر قهرمانی در گرند اسلم برایش مقدور نخواهد شد، به همین دلیل اسیر احساسات شد و هنگام دریافت جایزه نایب قهرمانی و تبریک گفتن به نادال نتوانست جلوی گریه شدید خود را بگیرد.

وقتی نوبت به نادال رسید که صحبت کند خطاب به فدرر گفت: "تو قهرمان بزرگی هستی. مطمئن باش که روزی رکورد سمپراس را خواهی شکست." پیش‌بینی نادال کاملا درست درآمد و هزینه‌اش را هم خود او پرداخت.

آسیب دیدگی نادال در مسابقات استرالیا بتدریج شدت پیدا کرد و او نه تنها قهرمانی خود در رولان گاروس را از دست داد که برای دفاع از قهرمانیش در ویمبلدون نیز ظاهر نشد. در نتیجه فدرر نه تنها با پیروزی در این دو تورنمنت رکورد سمپراس را شکست که رتبه اول جهان را هم از نادال پس گرفت.


11029
رافائل نادال و راجر فدرر روی هم رفته ۲۶ جام گرنداسلم برده‌اند


حالا زمین اصلی ورزشگاه تنیس ملبورن یک بار دیگر شاهد زورآزمایی این دو غول تنیس جهان است که روی هم رفته ۲۶ جام گرنداسلم را در خانه دارند و رقابت جانانه آنان در پنج سال گذشته یکی از دیدنی ترین رقابت‌های تاریخ تنیس بوده است.

اما اکنون اوضاع با سال ۲۰۰۹ چند تفاوت اساسی دارد. مهمتر از همه اینکه نه نادال و نه فدرر رتبه اول آقایان جهان را ندارند و پیروزی در نیمه‌پایانی استرالیا و یا حتی قهرمانی در آن هیچکدام از آنان را به صدر رده بندی نمی برد.

نفر اول رده بندی جهانی در حال حاضر نوواک جوکوویچ بازیکن صرب است که عملکرد چشمگیر او در سال ۲۰۱۱ او را صاحب سه گرنداسلم کرد و باعث شد با کنار زدن نادال نفر اول جهان شود. این موفقیت کم سابقه در یک فصل، انتظارات را از جوکوویچ بیشتر کرده وهمه نگاه‌ها به اوست، بنابراین نادال و فدرر زیر فشار کمتری مبارزه می کنند.

از این گذشته هیچیک از این دوهمان بازیکنان سه سال پیش نیستند. فدرر اکنون ۳۰ سال دارد که برای خیلی از تنیس بازان حرفه ای سن بازنشستگی است. بعلاوه، او درست از دو سال پیش که آخرین گرنداسلم خود را در استرالیا به دست آورد تاکنون در هیچ کدام از تورنمنت‌های عمده جهان قهرمان نشده است.

در مقابل نادال که پس از پیروزی در استرالیا در سال ۲۰۰۹ ،چهار گرنداسلم دیگر را هم برده فقط بیست و پنج سال دارد. قهرمانان بزرگ تنیس معمولا بین بیست و پنج تا بیست و هفت سالگی به اوج می‌رسند و پس از آن بتدریج به سراشیبی می‌افتند. اما نادال دچار یک آسیب دیدگی مزمن است که برای بهبودی آن نیاز به استراحت‌های طولانی دارد، به همین دلیل اعلام کرده که پس از استرالیا یک ماه کامل استراحت خواهد کرد.

مسابقه های این دو قهرمان محبوب تا رسیدن به نیمه‌نهایی Australian Open نشان داده که هردو از آمادگی کافی برخوردارند و پیش‌بینی این که چه کسی از این رویارویی سربلند بیرون می‌آید کار آسانی نیست. اما نتیجه هرچه که باشد بی شک همین که این دو یک بار دیگر برای مصاف با هم به میدان می‌روند خیلی از علاقمندان تنیس را خشنود خواهد کرد.