PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : استيلاي مجدد راجر فدرر


Mohammad_Joulaei
03-17-2010, 12:06 PM
از شكست تا اوج‌گيري دوباره
استيلاي مجدد راجر فدرر
جام جم آنلاين: حكومت فدرر بر تنيس كه از تابستان 2003 و با اولين قهرماني او در ويمبلدون تنها گرنداسلم برگزار شده روي زمين‌هاي چمن شروع و از 2004 با پيروزي او در هر دو گرنداسلم ويمبلدون و يو.اس. اوپن صاحب قوام بيشتري شد.
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1388/12/25/100870019282.jpg
در سال روبه پايان نيز جلوه چشمگيري داشت به همين سبب است كه نام او در كنار اوساين بولت، ابردونده 23 ساله جاماييكايي، ليونل مسي فوتباليست 24 ساله آرژانتيني، آلبرتو كونتاه‌دور دوچرخه‌سوار 27 ساله اسپانيايي، كوبي برايانت بسكتباليست 32 ساله آمريكايي و ولاديمير كليچكو بوكسور 34 ساله اكرايني جزو بهترين‌هاي سال آمده است و يك جدول حقيقي‌تر و دقيق‌تر او را تقريبا همپا با بولت صاحب عنوان مرد سال ورزش جهان مي‌كند.
آرام و متين
اين تنيسور راست دست مجرب، مسلط و فكور كه معمولا متين و‌ آرام است، بعد از ناكامي‌هاي خود در سال 2008 و عقب ماندن از نادال اسپانيايي از نيمه دوم سال 2009 كه لرزش‌ها و مصدوميت و فرم بد نادال شروع شد، براي جهش دوباره و استقرار مجدد در صدر جدول تنيس و تجديد استيلاي خود بر اين ورزش آماده نشان داد.
وقتي راجر فدرر 11 بهمن 88 در مسابقات تنيس اوپن استراليا 2010 در ملبورن با پيروزي 3 بر صفر بر «اندي موراي» اسكاتلندي در ديدار نهايي قهرمان شد، براي چهارمين بار بود كه اين «گرنداسلم» را فتح مي‌كرد. اين شانزدهمين تورنمنت بزرگ چهارگمانه‌اي بود كه اين تنيسور 29 ساله اهل سوئيس در آن اول شد و اين نظريه را كه وي احتمالا برترين بازيكن تاريخ اين ورزش است، وجاهت بيشتري بخشيد. انكار دستاوردهاي او، كار بسيار سختي است. فدرر در 23 «گرند اسلم» اخير در 22 مورد حداقل به نيمه‌نهايي رسيده و در 19 «گرند اسلم» آخر در 18 مورد فيناليست بوده است.
در سال 2009 وي به فينال هر چهار گرند اسلم تنيس رسيد و اوپن فرانسه و ويمبلدون را برد و اوپن استراليا و «يو.اس.اوپن» را به «رافائل نادال» اسپانيايي و «خوان مارتين دل‌پوترو» آرژانتيني سپرد. قهرماني او در اوپن فرانسه در رولان گاروس خرداد امسال اولين پيروزي او در تنها گرنداسلم برگزار شده روي زمين‌هاي خاكي بود و بعد از 3 شكست متوالي او در فينال اين پيكارها در سال‌هاي 2006 تا 2008 در برابر نادال‌ كه بحق سلطان clay لقب گرفته است، طلسم وي را در پاريس شكست. فدرر حالا در هر 7 دوره آخر ويمبلدون فيناليست بوده و در 6 مورد قهرمان شده است. او در يو.اس. اوپن نيز 6 سال متوالي به فينال رسيده و در هر 5 دوره نخست (2004 تا 2008)‌ جام قهرماني را به دست آورده است.
حسرت رقبا
اين عادت فدرر بوده كه به لطف تداوم كم‌نظيرش هميشه در هرم تنيس و پاي قهرماني هر تورنمنت مهم و قابل ذكري در 8 سال اخير بماند، حال آن‌كه رقباي بزرگ وي بعد از حتي يك قهرماني در گرند اسلم‌ها هم پسرفت داشته‌اند و نوواك ژوكوويچ صربستاني كه گرند اسلم اوپن استراليا در سال 2008 را برد و دل‌پوترو كه شهريور امسال در فلاشينگ مدوي نيويورك اول شد، نمونه‌هاي روشني هستند و حتي نادال هنوز استمرار فوق‌العاده‌اش در زمين‌هاي خاكي را روي زمين‌هاي هاردكورت تكرار نكرده است.
دوقلوهاي شيرين
فدرر كه با اين حساب سال 2010 را نيز با فتح اولين گرنداسلم (اوپن استراليا در ملبورن پارك) شروع كرده و خداوند وي را براي اولين بار به نعمت‌ پدر شدن و داشتن دوقلوهايي دلبند نايل كرد، مي‌گويد: «دوران درخشاني را مي‌گذرانم. مثل يك سفر شيرين مي‌ماند. صبر مي‌كنم تا ببينم كجا پايان مي‌گيرد».
فدرر از 19 «گرند اسلم» اخير جهان تنيس در 18 مورد آن فيناليست بوده است

شايد پايان مورد اشاره او چندان نزديك نباشد، زيرا او تا آخر امسال شمار نعمت‌هايي را كه در آن در صدر جدول ATP قرار داشته را، به عدد 273 مي‌رساند و به نظر مي‌آيد در سال جديد (1389)‌ اين رقم از 300 نيز بگذرد. همه اين‌ها در حالي شكل گرفته كه فدرر مدعي است كه تداوم و موفقيتش به اين سبب است كه رقباي جوان‌تر او با درخشش خود وي را به بالاتر بردن سطح كارش وادار كرده‌اند. آيا اين فقط يك دلجويي كاملا آشكار و كم اثر از رقبايي بكرات شكست خورده نيست؟
اين حريفان چه كساني هستند. از آنها به گونه ذيل ياد مي‌كنيم:
رافائل نادال
تنيسور 24 ساله و چپ دست اسپانيايي كه هم فن بالا و هم قدرت جنگندگي چشمگيري دارد، به‌رغم شروع عالي‌اش و فتح اولين گرنداسلم 2009 در استراليا، از اواسط بهار 88 پسروي ‌كرد و از شكست در برابر رابين سودرلينگ سوئدي در دور چهارم گرنداسلم اوپن فرانسه، سرزمين حكومت 4 ساله‌‌‌اش (و تحكيم‌كننده سلطه وي بر زمين‌هاي نارنجي و خاكي)‌ چنان شوكه شد كه در نيمه دوم سال نيز نتوانست آن را فراموش و جبران كند
خوان مارتين دل پوترو
تنيسور 23 ساله آرژانتيني در يو.اس.اوپن كولاك كرد. هيچ‌كس فكر نمي‌كرد او در فينال در برابر فدرر كه پيشتر در 20 فينال گرنداسلم بخت‌آزمايي كرده و 15 بار قهرمان شده بود، بختي داشته باشد. اما اين تنيسور 98/1 متري در همان نخستين فينالش در يكي از تورنمنت‌هاي بزرگ چهارگانه به مقصود رسيد و در 5 ست بر رقيبي پيروز شد كه خودش نيز معترف است بهترين تنيسور تاريخ به شمار مي‌آيد.
نيكولاي داويدنكو
دو پيروزي متوالي اين روسي باكلاس در برابر فدرر در مسترز 2009 و اوپن قطر 2010 باعث شد وي رقابت‌هاي امسال اوپن استراليا را با اميد جدي فتح مسابقات شروع كند و كارشناسان در او سيماي مردي را يافتند كه بعد از 7، 8 سال خوب بودن، سرانجام باور كرده است كه مي‌تواند نه فقط خوب بلكه فوق‌العاده باشد و گرنداسلم‌ها را هم ببرد.
Herald Tribune
مترجم:‌ وصال روحاني